Moderator: B. Kaczmarek e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
plik do pobrania: Statut UTW z dnia 09-09-2020 r.
STATUT
Stowarzyszenia Uniwersytet Trzeciego Wieku w Lesznie
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Stowarzyszenie Uniwersytet Trzeciego Wieku w Lesznie zwane w dalszej części statutu Stowarzyszeniem, działa na podstawie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach, ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz na podstawie niniejszego statutu.
§ 2
Stowarzyszenie jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, posiadającym osobowość prawną.
§ 3
-
Siedzibą stowarzyszenia jest miasto Leszno.
-
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania swoich celów Stowarzyszenie może prowadzić działalność również poza granicami kraju.
-
Stowarzyszenie może współpracować z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami i instytucjami, o tym samym lub podobnym profilu działania.
-
Stowarzyszenie może pozostawać członkiem innych organizacji – krajowych i międzynarodowych - na zasadach pełnej autonomii.
§ 4
Stowarzyszenie zostaje powołane na czas nieokreślony.
§ 5
-
Działalność Stowarzyszenia opiera się na pracy społecznej ogółu jego członków.
-
Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników. Członkowie Stowarzyszenia, w tym członkowie władz Stowarzyszenia, mogą być zatrudniani w Stowarzyszeniu na podstawie stosunku pracy lub stosunków cywilnoprawnych.
-
Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.
§ 6
-
Stowarzyszenie może używać odpowiedników swojej nazwy w językach obcych.
-
Stowarzyszenie może używać wyróżniających je znaków graficznych i innych symboli.
-
Stowarzyszenie może używać pieczęci, odznak i znaków organizacyjnych z zachowaniem obowiązujących w tym zakresie przepisów.
-
Stowarzyszenie może ustanawiać odznaki, statuetki i przyznawać je osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Stowarzyszenia.
ROZDZIAŁ 2
CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA
§ 7
Celem Stowarzyszenia jest:
-
działalność edukacyjna i szkoleniowa w szczególności w zakresie medycyny i profilaktyki zdrowia, nauk humanistycznych, kultury i sztuki, nauk społecznych, ekonomicznych i prawnych, nauk technicznych a także nauk o ziemi i wszechświecie oraz nauki języków obcych,
-
propagowanie i popieranie różnorodnych form aktywności intelektualnej, psychicznej i fizycznej adekwatnie do wieku, stopnia sprawności i zainteresowań osób starszych,
-
wspieranie rozwoju edukacji i kultury, ochrona dóbr kultury i tradycji,
-
aktywizacja społeczna osób starszych,
-
organizowanie działań na rzecz środowiska osób starszych,
-
organizowanie działań na rzecz osób niepełnosprawnych, chorych,
-
ochrona i promocja zdrowia, w tym propagowanie aktywnego wypoczynku, zdrowego stylu życia oraz wiedzy o zdrowiu,
-
upowszechnianie i działanie w zakresie kultury fizycznej i sportu,
-
profilaktyka chorób w tym chorób cywilizacyjnych,
-
promowanie aktywnego spędzania wolnego czasu,
-
profilaktyka uzależnień i patologii społecznych,
-
propagowanie, kultywowanie, upowszechnianie i organizowanie turystyki
i krajoznawstwa, -
organizowanie wypoczynku osób starszych,
-
działalność na rzecz osób niepełnosprawnych,
-
upowszechnianie i ochrona wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich,
-
działalność na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego,
-
działalność na rzecz upowszechniania i organizowania współpracy międzypokoleniowej,
-
promocja i organizacja wolontariatu,
-
działalność na rzecz ekologii i ochrony środowiska naturalnego,
-
działalność charytatywna,
-
działalność w zakresie pomocy społecznej na rzecz środowiska.
§ 8
-
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
-
organizację wykładów, seminariów, szkoleń, warsztatów, lektoratów języków obcych, odczytów, debat, konferencji, spotkań, prelekcji, konkursów, wystaw, koncertów, festiwali, wyjazdów edukacyjnych, imprez i zajęć rekreacyjno-sportowych oraz innych zajęć aktywizujących,
-
prowadzenie praktycznych zajęć z zakresu kultury fizycznej, sportu i rekreacji,
-
organizowanie krajowych i zagranicznych wyjazdów turystycznych i krajoznawczych,
-
organizowanie krajowych i międzynarodowych plenerów, spotkań integracyjnych oraz wymian osób dorosłych i seniorów,
-
prowadzenie działalności wydawniczej (wydawanie broszur, folderów, biuletynów, ulotek, książek itp.),
-
prowadzenie działalności doradczej w tym zwłaszcza w zakresie spraw obywatelskich, prawnych i medycznych,
-
organizowanie badań profilaktycznych,
-
tworzenie grup samopomocowych,
-
prowadzenie działalności promocyjnej i informacyjnej,
-
wspieranie finansowe, materialne i logistyczne osób starszych będących w potrzebie,
-
organizację zbiórek publicznych i imprez charytatywnych oraz pozyskiwanie środków pieniężnych z dotacji, subwencji, nagród, składek członkowskich, osób fizycznych i innych źródeł,
-
organizację imprez okolicznościowych włączających Stowarzyszenie w aktualne problemy społeczne oraz życie społeczności lokalnych,
-
występowanie z wnioskami i opiniami do właściwych władz, urzędów, instytucji, organizacji i fundacji w sprawach dotyczących osób starszych,
-
współpracę z instytucjami państwowymi i samorządowymi, z uczelniami wyższymi w kraju i za granicą, instytucjami badawczymi oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie zgodnym z celami Stowarzyszenia.
-
Statutowa działalność, o której mowa w ust. 1 jest działalnością statutową prowadzoną przez Stowarzyszenie jako działalność nieodpłatna.
-
Stowarzyszanie może prowadzić odpłatną działalność statutową.
-
Odpłatną działalność statutową Stowarzyszenie może prowadzić w zakresie określonym w ust. 1 pkt 1-9 i 12.
-
Decyzję w sprawie podjęcia odpłatnej działalności statutowej w którymkolwiek
z wyodrębnionych w ust. 1 w związku z ust. 4 zakresów podejmuje Zarząd w drodze uchwały. -
Prowadzona przez Stowarzyszenie odpłatna działalność statutowa podlega wyodrębnieniu w sposób zapewniający należytą identyfikację pod względem organizacyjnym i rachunkowym zgodnie z właściwymi przepisami o rachunkowości.
-
Przychód z odpłatnej działalności statutowej służy wyłącznie prowadzeniu działalności statutowej i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy jego członków.
ROZDZIAŁ 3
CZŁONKOWIE – PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 9
-
Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i osoby prawne – krajowe i zagraniczne, jednakże osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
-
Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
§ 10
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
1) zwyczajnych
2) wspierających
3) honorowych
§ 11
-
Członkiem zwyczajnym może być osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, niepozbawiona praw publicznych, pragnąca urzeczywistniać cele Stowarzyszenia, która osiągnęła wiek 55+.
-
Cudzoziemiec, niezależnie od miejsca zamieszkania może być członkiem Stowarzyszenia na zasadach ogólnych.
-
Przyjęcia nowych członków dokonuje Zarząd na podstawie uchwały. W razie odmowy przyjęcia w poczet członków, zainteresowany ma prawo w terminie jednego miesiąca od daty jej doręczenia złożyć na ręce Zarządu odwołanie do Walnego Zebrania. Walne Zebranie rozpatruje odwołanie w czasie najbliższych obrad. Stanowisko Walnego Zebrania jest ostateczne.
§ 12
Członkowie zwyczajni mają prawo:
-
uczestniczyć w Walnych Zebraniach z biernym i czynnym prawem wyborczym,
-
zgłaszać wnioski do władz Stowarzyszenia, a także oceniać ich działalność,
-
zgłaszać projekty uchwał,
-
uzyskiwać informacje od władz Stowarzyszenia w sprawach dotyczących ich działalności,
-
odwoływać się od uchwał władz Stowarzyszenia w sprawach członkowskich,
-
brać udział we wszystkich przedsięwzięciach podejmowanych przez Stowarzyszenie,
-
korzystać z dorobku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia.
§ 13
Do obowiązków członków zwyczajnych należą:
-
aktywne uczestniczenie w działalności Stowarzyszenia i realizacji jego celów i zadań,
-
przestrzeganie postanowień statutu, regulaminów oraz uchwał władz Stowarzyszenia,
-
troska o rozwój Stowarzyszenia i działanie na jego rzecz,
-
uczestniczenie w Walnych Zebraniach oraz posiedzeniach innych organów oraz ciał opiniodawczo-doradczych jeśli dany osoba jest jego członkiem,
-
regularne opłacanie składek członkowskich,
-
dbanie o mienie i dobre imię Stowarzyszenia.
§ 14
-
Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna i osoba prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.
-
Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały Zarządu.
-
Członkowie wspierający mają prawo osobiście lub przez przedstawiciela uczestniczyć w działalności Stowarzyszenia z głosem doradczym oraz zgłaszać władzom Stowarzyszenia wnioski i postulaty dotyczące podejmowanych przez Stowarzyszenie działań. Członkowie wspierający nie posiadają czynnego i biernego prawa wyborczego. Członkowie wspierający mogą uczestniczyć w obradach Walnego Zebrania z głosem doradczym.
-
Członek wspierający jest zobowiązany do wywiązywania się
z zadeklarowanych świadczeń oraz przestrzegania statutu i uchwał władz Stowarzyszenia. -
Członek wspierający może zrezygnować ze wspierania Stowarzyszenia po złożeniu pisemnej rezygnacji.
§ 15
-
Członkiem honorowym może być osoba fizyczna niezależnie od obywatelstwa, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Stowarzyszenia lub szczególnie zasłużona w realizacji celów, dla których zostało powołane Stowarzyszenie.
-
Godność członka honorowego nadaje Zarząd. Członkowie honorowi mogą uczestniczyć w obradach Walnego Zebrania z głosem doradczym.
-
Członkowie honorowi zwolnieni są z opłacania składek członkowskich.
§ 16
-
Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
-
dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi,
-
śmierci członka, utraty zdolności do czynności prawnych lub utraty osobowości prawnej (w przypadku osób prawnych),
-
wykluczenia przez Zarząd w przypadku:
-
działania na szkodę Stowarzyszenia,
-
rażącego naruszenia postanowień statutu, uchwał władz i regulaminów wewnętrznych obowiązujących w Stowarzyszeniu,
-
nieangażowania się w bieżącą działalność Stowarzyszenia w tym w szczególności nieuczestniczenie w posiedzeniach władz Stowarzyszenia,
-
zalegania z opłatą składek członkowskich przez okres co najmniej 3 miesiące.
-
Stwierdzenie ustania członkostwa lub wykluczenia ze Stowarzyszenia następuje w drodze uchwały Zarządu.
-
Od uchwał Zarządu o stwierdzeniu ustania członkostwa lub wykluczeniu przysługuje członkom odwołanie do Walnego Zebrania w terminie 14 dni od dnia doręczenia uchwały na piśmie. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.
§ 17
Członkowie Stowarzyszenia za wzorowe wykonywanie swoich obowiązków oraz aktywny udział w działalności Stowarzyszenia mogą być wyróżnieni lub nagradzani przez Zarząd Stowarzyszenia: pochwałą ustną lub pisemną, dyplomem uznania, nagrodą rzeczową.
ROZDZIAŁ 4
WŁADZE STOWARZYSZENIA
§ 18
-
Władzami Stowarzyszenia są:
-
Walne Zebranie,
-
Zarząd,
-
Komisja Rewizyjna.
-
W przypadku gdy liczba członków Stowarzyszenia przekroczy:
-
300 - Walne Zebranie może zostać zastąpione Walnym Zebraniem Delegatów, wybranych w proporcji 1 delegat na 6 członków.
-
Decyzję w przedmiocie określonym w ust. 2 podejmuje Zarząd. Delegaci na Walne Zebranie wybierani są spośród członków Stowarzyszenia. Szczegółowe zasady wyboru delegatów na Walne Zebranie Delegatów ustali Zarząd w regulaminie wyboru delegatów.
-
Mandat delegata trwa dwa lata.
§ 19
-
Kadencja władz Stowarzyszenia trwa cztery lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów. Walne Zebranie może zadecydować o przeprowadzeniu głosowania tajnego.
-
W przypadku zmniejszenia się liczby pochodzących z wyboru członków władz w trakcie trwania kadencji, władzom tym przysługuje prawo kooptacji spośród członków Stowarzyszenia, pod warunkiem, że liczba dokooptowanych członków władz nie przekroczy 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru. W przeciwnym razie, Zarząd zwołuje Walne Zebranie w celu odbycia wyborów uzupełniających.
-
Zarząd może zrezygnować z uprawnienia wynikającego z ust. 2. W takim przypadku Zarząd zwołuje Walne Zebranie w celu odbycia wyborów uzupełniających.
-
Mandat członka powołanego w trybie określonym w ust. 2 wygasa wraz z upływem kadencji pozostałych członków danego organu.
-
Nie można łączyć funkcji członka Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
WALNE ZEBRANIE
§ 20
-
Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie. Walne Zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
-
Zwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest przez Zarząd raz w roku, jako sprawozdawcze i raz na 4 lata jako sprawozdawczo – wyborcze. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest zgodnie z § 21.
-
O terminie, miejscu i porządku obrad zwyczajnego i nadzwyczajnego Walnego Zebrania Zarząd zawiadamia członków za pomocą poczty tradycyjnej, elektronicznej, faksu lub w inny skuteczny sposób (np. poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń) na 10 dni przed planowanym terminem obrad.
-
Uchwały Walnego Zebrania – w pierwszym terminie podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie, wyznaczonym w tym samym dniu 15 minut później od pierwszego terminu – bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania pod warunkiem, iż został zaplanowany w zawiadomieniu o Walnym Zebraniu.
§ 21
1. Nadzwyczajne Walne Zebranie może być zwołane na skutek:
-
własnej inicjatywy Zarządu,
-
wniosku Komisji Rewizyjnej,
-
wniosku co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia,
-
W przypadku złożenia wniosku o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania - Zarząd ma obowiązek zwołać takie zebranie w terminie do 60 dni od daty wpłynięcia wniosku. Zasady określone § 20 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
-
Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 22
W Walnym Zebraniu biorą udział:
-
z głosem stanowiącym - członkowie zwyczajni,
-
z głosem doradczym - członkowie wspierający oraz zaproszeni goście.
§ 23
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
-
określenie głównych kierunków i programów działania Stowarzyszenia,
-
uchwalanie statutu i jego zmian,
-
podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia, wyznaczeniu likwidatora lub likwidatorów oraz przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia,
-
wybór i odwołanie Prezesa Stowarzyszenia oraz członków władz Stowarzyszenia,
-
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności władz Stowarzyszenia,
-
skreślono,
-
skreślono,
-
rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w sprawie stwierdzenia ustania członkostwa bądź wykluczenia ze Stowarzyszenia,
-
uchwalenie regulaminu funkcjonowania Walnego Zebrania,
-
podejmowanie uchwał w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz,
-
rozpatrywanie i rozstrzyganie sporów pomiędzy członkami, a Zarządem Stowarzyszenia,
-
podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pełnomocnictw do reprezentowania stowarzyszenia w umowach i sporach pomiędzy stowarzyszeniem a członkiem Zarządu,
-
udzielenie Zarządowi absolutorium.
ZARZĄD
§ 24
Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania, reprezentuje go na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za swoją pracę przed Walnym Zebraniem.
§ 25
-
Zarząd składa się z 7 - 9 członków wybranych przez Walne Zebranie.
-
Zarząd na pierwszym posiedzeniu wybiera ze swojego grona dwóch wiceprezesów, skarbnika i sekretarza oraz powołuje Prezydium w skład którego wchodzą Prezes, 2-ch wiceprezesów, skarbnik i sekretarz.
-
Prezydium kieruje działalnością Stowarzyszenia w okresie między posiedzeniami Zarządu.
-
Zarząd zbiera się w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż 4 razy w roku.
-
Pierwsze posiedzenie Zarządu powinno być zwołane najpóźniej w ciągu 7 dni od dnia wyborów.
-
Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes lub wiceprezes z własnej inicjatywy, na wniosek 1/3 składu Zarządu lub na wniosek Komisji Rewizyjnej.
-
Posiedzenia Zarządu protokołuje sekretarz Zarządu bądź inny członek Zarządu wskazany przez prezesa. Posiedzenia Zarządu może protokołować osoba, która nie jest członkiem Zarządu.
-
Członkowie Zarządu nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
-
Uchwały Zarządu podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków Zarządu (quorum). W sytuacji równego rozłożenia głosów decyduje głos prezesa Zarządu.
-
Szczegółowe zasady funkcjonowania Zarządu i Prezydium uregulowane zostaną w uchwalonym przez ten organ - Regulaminie Zarządu.
§ 26
-
Do kompetencji Zarządu należy:
-
reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz oraz działanie w jego imieniu,
-
realizowanie uchwał Walnego Zebrania oraz określanie szczegółowych kierunków działania Stowarzyszenia,
-
kierowanie całokształtem bieżącej działalności Stowarzyszenia,
-
zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia,
-
przygotowanie budżetu, planowanie i prowadzenie gospodarki finansowej,
-
sporządzanie corocznego sprawozdania merytorycznego i finansowego z działalności Stowarzyszenia,
-
zatrudnianie w razie potrzeby pracowników oraz zawieranie stosownych umów pracowniczych i cywilnoprawnych,
-
uchwalanie regulaminów wewnętrznych związanych z funkcjonowaniem stowarzyszenia,
-
tworzenie rady naukowo - programowej, samorządu słuchaczy oraz innych organów opiniodawczo - doradczych a także nadawanie regulaminów tym organom,
-
podejmowanie uchwały w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego i ruchomego,
-
podjęcie uchwały w kwestii rejestracji działalności gospodarczej i prowadzenia działalności gospodarczej,
-
podjęcie uchwały w zakresie rejestracji Stowarzyszenia jako organizacji pożytku publicznego,
-
uchwalenie wysokości wpisowego oraz innych opłat związanych z działalnością Stowarzyszenia,
-
uchwalenie wysokości oraz zasad regulowania składek członkowskich, ulg i zwolnień,
-
przyjmowanie i wykluczanie członków Stowarzyszenia,
-
podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia Stowarzyszenia do innych organizacji,
-
przyznawanie wyróżnień, pochwał, dyplomów i nagród,
-
nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego,
-
zwoływanie Walnego Zebrania,
-
informowanie członków o bieżącej działalności Zarządu,
-
rozpatrywanie wniosków zgłaszanych przez członków Stowarzyszenia,
-
podjęcie uchwały w zakresie odpłatnej działalności statutowej,
-
podjęcie uchwał w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz.
-
Pomiędzy posiedzeniami Zarządu czynności określone w ust. 1 wykonuje Prezydium Zarządu.
§ 27
-
Do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych Stowarzyszenia oraz podpisywania umów i zaciągania zobowiązań w jego imieniu wymagane jest łączne działanie prezesa i innego członka zarządu albo łączne działanie jednego z wiceprezesów i innego członka zarządu.
-
Dla ważności innych pism i dokumentów wymagany jest podpis prezesa lub wiceprezesa. W szczególnych przypadkach Prezes może upoważnić na piśmie innego członka Zarządu lub pracownika stowarzyszenia do podpisywania określonego rodzaju korespondencji.
-
W stosunkach pomiędzy Prezesem a Stowarzyszeniem, oświadczenia woli w imieniu Stowarzyszenia składa wiceprezes i inny członek zarządu działający łącznie.
-
Zarząd Stowarzyszenia uprawniony jest do ustanowienia pełnomocników Zarządu. Uchwała w sprawie ustanowienia pełnomocnika określa przedmiot umocowania z zastrzeżeniem ust.5.
-
Walne Zebranie jest organem uprawnionym do powołania pełnomocników do reprezentowania stowarzyszenia w umowach między stowarzyszeniem a członkiem Zarządu oraz w sporach między Stowarzyszeniem a członkiem Zarządu.
KOMISJA REWIZYJNA
§ 28
-
Komisja Rewizyjna jest organem powołanym do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
-
Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków, którzy wybierają spośród siebie przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
-
Członkowie Komisji Rewizyjnej:
-
nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
-
nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
-
Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż raz w roku.
-
Posiedzenia Komisji zwołuje Przewodniczący z własnej inicjatywy, na wniosek 1/3 składu Komisji lub wniosek Zarządu.
-
Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
-
Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz Stowarzyszenia złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw. Zarząd jest zobowiązany do udzielenia odpowiedzi na zapytania Komisji rewizyjnej w terminie do 30 dni.
8. Uchwały Komisji rewizyjnej podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością
głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków Komisji (quorum).
9. Szczegółowe zasady funkcjonowania Komisji Rewizyjnej uregulowane zostaną
w uchwalonym przez ten organ, regulaminie Komisji Rewizyjnej.
§ 29
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
-
kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia,
-
wydawanie zaleceń oraz żądanie wyjaśnień w razie stwierdzenia nieprawidłowości
w trakcie kontroli, -
ocena pracy Zarządu, w tym corocznych sprawozdań: merytorycznego i finansowego,
i wnioskowanie o udzielenie /lub nie/ absolutorium dla Zarządu,
-
opracowywanie regulaminu funkcjonowania Komisji,
-
kontrola terminowości i prawidłowości opłacania składek członkowskich,
-
wnioskowanie o odwołanie Zarządu lub poszczególnych członków Zarządu w razie jego bezczynności,
-
zwoływanie Walnego Zebrania w przypadku niewywiązywania się przez Zarząd z obowiązków w tym zakresie,
-
wnioskowanie o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania,
-
przedstawienie Walnemu Zebraniu uwag i wniosków oraz zaleceń pokontrolnych dotyczących działalności statutowej i finansowej Stowarzyszenia,
-
składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu.
ROZDZIAŁ 5
MAJĄTEK I GOSPODARKA FINANSOWA
§ 30
-
Majątek Stowarzyszenia stanowią środki pieniężne, nieruchomości, ruchomości, prawa majątkowe oraz fundusze.
-
Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
-
składki członkowskie, wpisowe oraz inne opłaty związane z działalnością Stowarzyszenia,
-
darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności prywatnej, ze sponsoringu, zbiórek publicznych,
-
dotacje, subwencje, udziały, kontrakty, środki z funduszy publicznych, granty, zlecenia usług,
-
wpływy z działalności statutowej Stowarzyszenia, w tym z odpłatnej działalności pożytku publicznego i działalności gospodarczej; dochody z majątku Stowarzyszenia, dochody z kapitału (odsetki, lokaty, akcje), dochody z nieruchomości i ruchomości będących własnością lub w użytkowaniu Stowarzyszenia.
-
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Decyzję o rozpoczęciu działalności gospodarczej i jej zakresie podejmuje uchwałą Zarząd.
-
Działalność gospodarcza prowadzona przez Stowarzyszenie może mieć wyłącznie charakter dodatkowy w stosunku do działalności pożytku publicznego.
§ 31
-
Tryb płacenia składek członkowskich określa Zarząd.
-
Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie
z obowiązującymi przepisami. -
Rokiem obrachunkowym Stowarzyszenia jest rok kalendarzowy – zgodnie z art.3 ust.1 pkt 9 Ustawy o rachunkowości.
-
Wszelkie środki pieniężne przechowywane są na rachunku bankowym Stowarzyszenia. Dopuszczalne jest wprowadzenie w Stowarzyszeniu obrotu gotówkowego (kasy).
-
Dochód z działalności Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych Stowarzyszenia i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy jego członków.
-
Nadwyżka przychodów nad kosztami jest w całości przeznaczana na fundusz statutowy.
-
Stowarzyszenie nie przyjmuje płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 15.000 euro - również w drodze więcej niż jednej operacji.
§ 32
Zabrania się:
-
udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi",
-
przekazywania majątku stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
-
wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
-
zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
ROZDZIAŁ 6
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 33
-
Uchwałę w sprawie zmiany Statutu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie większością 2/3 głosów, w obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania - § 20 ust. 4 stosuje się odpowiednio. Treść proponowanej zmiany statutu, w ogólnych założeniach, powinna być podana w zawiadomieniu zwołującym Walne Zebranie.
-
Uchwałę w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie większością 2/3 głosów w obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania –
§ 20 ust. 4 stosuje się odpowiednio. -
Uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia powinna określać sposób likwidacji, osobę bądź osoby likwidatorów oraz cel, na jaki nastąpi przekazanie jego majątku.
§ 34
1. Stowarzyszenie posiada znak graficzny w postaci stylizowanych liter UTW, nad literą T napisaną liczbą „1998” i podpisaną treścią „Leszno, Stowarzyszenie Uniwersytet Trzeciego Wieku w Lesznie”, z literami koloru niebieskiego na żółtym tle w kształcie prostokąta.
Wizerunek znaku załączony jest do Statutu UTW w Lesznie.
§ 35
Statut oraz jego zmiany wchodzą w życie z dniem podjęcia uchwały przez Walne Zebranie z mocą obowiązującą od dnia zarejestrowania w Krajowym Rejestrze Sądowym.